Hyllested Bjerge

Idag gik Ebeltoft turistforenings guidede cykeltur til Hyllested bjerge.

Bjerge og bjerge er måske så meget sagt. Men store bakker er de da i hvert tilfælde. Og på cykel - især uden strøm - føles bakkerne som bjerge.

Turen gik ad Gravlevstien, ad Stubbe søvej til Ree Park, hvor vores guide, Walter fortalte, hvordan området for flere hundrede år siden havde fjord arme fra Kattegat. Deraf navnet på gården overfor dyreparken, Tangelund. Der, hvor Ree Park nu ligger, lå der tidligere en møllegård.

Walter anbefalede restauranten i Ree Park, hvilket affødte en del billige kommentarer om stegte zebrabøffer i syltede krokodilletæer o.l.

Videre gik det til Gravlev. Her hørte vi, hvordan dette landsby fællesskab langt op i vores tid levede efter princi pper, som vi i vores forbrugsræs kunne have godt af at lære noget af: man deltes om en vaskemaskine, der kunne flyttes rundt mellem gårdene, man havde et fælles frysehus ved brugsforeningen, og når det andelsejede Hyllested mejeri havde overskud, deltes pengene og man holdt en fest.

Herefter cyklede vi til selve Hyllested Bjerge, hvor vi gik en runde og nød udsigten mod Hjelm, der tog sig godt ud i det stille, lidt disede vejr.

Fordelen ved sådan en gåtur er, at man der kan klare mange problemer sammen- f.eks. politikernes og landbrugets gøren og laden…..

Vi havde to fødselarer i flokken idag. Og da vi nåede frem til shelteret, hvor vi skulle have vores lille dram, var det nærmest tag-selv-bord af søde og flydende lækkerier fra de to unge fødselarer Flemming og Tina.

Hjemvejen forbi Hyllested kirkegård, forbi det tidligere omtalte mejeri, forbi Havmøllen til Holme og hjem gik strygende på grund af det nærende kalorieindtag, vi så gavmildt var tildelt.

Næste tirsdag cykler vi igen med start fra S A Jensensvej 3.

Hvorturen går hen, er i skrivende stund en overraskelse.

Men følg med på vores hjemmeside, hvor du også kan finde mange andre gode oplevelser i vores omegn: https://ebeltoftturistforening.dk/