Karlsbjerg

Solen bagede fra en klar forårshimmel, og over 30 cyklister var mødt frem til ugens cykeltur med Ebeltoft Turistforening.

Målet for denne tur var Karlsbjerget tæt på Dråby. Vores guide Walter stod klar og kiggede på de mange deltagere. Vi fylder meget ude i trafikken, og det har givet os nogle overvejelser.

Så derfor – OBS OBS OBS:

FREMOVER MØDES VI OG STARTER TUREN FRA BUSSTOPPESTEDET VED ØSTER ALLE.

Det ligger lige over for Kvickly (se foto).

Da det var bekendtgjort, satte vi os målrettet op på vores cykler blot for at komme op til krydset mellem Jernbanegade og Skelhøjevej.

Der står en stor sten for den landskendte politiker Niels Neergaard, som i mange år var valgt i Ebeltoft-kredsen. Han blev finansminister i 1908 og senere statsminister frem til 1924. Læs mere om ham her.

Vi fortsatte ad de små stier og veje, så vi til sidst kørte langs vandet ad Trojavej. Her kan man se paraglidning, ved de stejle skrænter, når vinden er i øst. Det var rigtig skønt vejr, og badet i sol fortsatte vi hen mod Dråby strand, hvor Åge bor. Han inviterede gæstfrit indenfor til vores lille hyggestund, inden vi skulle bestige det høje Karlsbjerg.

Der var flere fødselsdage, så der blev sunget og hygget. Snakken gik, og vi nød den flotte udsigt ud over kattegat med øen Hjelm i baggrunden.

Vi måtte videre – Walter skulle passe tiden, så vi fik startet cyklerne op igen og kom ud ad den lille sti Karlsbjergvej til vores mål. En super flot musvåge svævede over vores hoveder på jagt efter små mus, som er ude i det lune forår.

Karlsbjerget er 52 m. over vandet, og den stejle skråning får pulsen lidt op. Fra toppen er der den flotteste udsigt hele vejen rundt. Det var klart vejr, så vi så tydeligt de store skibe ude i horisonten.

Walter fortalte om de mange gårde i området, og hvordan området har været under forandring gennem de mange år, siden den sidste istid.

Omkring Karlsbjerg er der et par gravhøje fra bronzealderen. Og Brønnekærs Høj er med sine 39 m over havets overflade det næsthøjeste punkt i området.

Mættet af sol og en masse fortællinger fra Walter cyklede vi hjemad mod Ebeltoft. Næste tirsdag gælder det en lidt længere tur. Vi skal ud forbi Møllerup Gods – Feldballe – Friland og meget mere. Tag en madpakke med. Turen varer nok 4 timer.

Vi ses HUSK DET NYE MØDESTED.