Aboretet

Foråret trådte rigtig i karakter, da vi i tirsdags cyklede ud til Aboretet på ugens cykeltur med Ebeltoft Turistforening.

Der var mødt mange op, og turens guide Egon var rustet til tænderne - klar til at fortælle alle vi sultne deltagere.

Vi cyklede hen ad Reberbanen for at komme videre ud ad Vibæk Skovvej. Dejligt at slippe for den megen trafik langs Vibæk Strandvej - så snakken gik lystigt i det skønne vejr.

Vi gjorde holdt ved den største æbletoft med over 100 træer. Walter fortalte, at man i øjeblikket er ved at beskære træerne og klippe græsset ved stammerne. Er der nogle, der har tid og lyst til at hjælpe til med det arbejde - så kontakt Turistforeningen på vores mail. Det er rigtig hyggeligt.

ebeltoftturistforening@godmail.dk.

Egon ville rigtig have os rundt i området, så vi endte med at cykle på Fiskervej for at komme ned til Strandkroen, hvor man går og arbejder på at genåbne stedet den 9 . maj i år sammen med Blue Spirit. Det bliver godt.

Så måtte vi til det - op ad Ravnsvej, Ebeltofts svar på Alpe d’Huez. Det gik fint for alle, og der ventede jo også en stor gevinst, den flotte udsigt udover Ebeltoft Vig med Mols Bjerge og byen Ebeltoft til omkranse det.

Der var tid til en lidt længere pause, så dem uden el-cykler lige kunne få syren ud af bentøjet.

Det var rigtig klart vejr, så Samsø og Tunø stod klart i kimingen, så det var skønt at mærke den friske forårsluft med denne udsigt.

Vi måtte videre over til Egsmark Plantage, hvor vi satte cyklerne ved indgangen. Der er væltet en del træer i de sidste storme, så nogle af stierne er med forhindringer. Vi gik op til enden af plantagen, hvor der er et flot skue ud over området med Stubbe Sø i det fjerne.

Egon fortalte lidt om skoven, som er en del af "Plantningssagen" i Danmark. Den blev stor med over hundrede af små lokale plantningsforeninger og plantningskredse, der gjorde Danmark mere rig på træer og bevoksning.

Djurslands Plantningsforening købte Egsmark Plantage i 1929 og formidler i dag historien om plantningssagen i den 26 fodboldbaner store demonstrationsplantage. Her er bl.a. plancher om foreningens historie og skilte om træsorterne som f.eks. klitfyr, koreansk fyr, tuja, fuglekirsebær, skovfyr, bøg, lærk og sitkagran.

Har I ikke været der - så tag derud. Et dejligt stykke område, som også giver en viden om en del af vores kulturhistorie.

Vi "smuttede" hjemover ad Dråby Kirkevej.

Næste uge går turen til Jernhatten. Foråret er over os, så det bliver en rigtig dejlig tur. Tag med