NYT TILTAG FRA VISITÅRHUS

Det at skabe turistformidling er en alsidig opgave. Hen over vinteren er samarbejdet mellem Fregatten Jylland og VisitÅrhus om at have et turist-selvbetjenings område ved indgangen til Fregatten stoppet.

Derfor leder man efter et nyt tilholdssted. Det må jo helst ikke koste noget. De mange millioner kroner, som skatteborgerne i Syddjurs hvert år sender ud til VisitÅrhus, dækker nemlig kun lige til de mange medarbejdere på ca. 50-70personer , der arbejder i Århus.

I forbindelse med søgen på det nye tilholdssted har VisitÅrhus derfor nedsat et hurtigt-arbejdende udvalg på 14 personer. Over de sidste 3 måneder har udvalget fået den gode ide, at benytte bus-ventesalen på Østeralle, lige over for Kvickly, til at hænge en trætavle op, hvor de mange brochurer skal sidde på.

Når man således ankommer til Ebeltoft med den offentlige trafik, støder man på den måde med det samme ind i den flotte trætavle med brochurer, når man står af bussen ved Østeralle..

Den nye ventesal åbnes her 1. april. For at kaste glans over arrangementet vil borgmesteren stige på bussen ude i Femmøller kl. 11.51 og ankomme med bussen i Ebeltoft kl. 12 for at klippe snoren over til det nye turistselvbetjenings-lokale. I dagens anledning har skolebørnene fået fri, og der er lagt op til, at børnene kan stå langs med Østeralle og vinke til borgmesteren, når han kommer kørende i bussen.

Formanden for Erhvervs- og Planudvalget i Syddjurs er meget begejstret. Han udtaler: ”Sikke da en flot løsning - Tænk, hvis VisitÅrhus slet ikke fandtes?”

VisitÅrhus var naturligvis ikke med på Skandinaviens største feriemesse, som blev afhold i februar i Herning. Der strømmede det ind med rigtig mange mennesker, som gerne ville inspireres til en god ferie. Messen foregik fredag til søndag, og da VisitÅrhus holder weekend fra fredag kl. 14.00 - ja, så kunne man jo ikke deltage. Nu er det jo heller ikke deres opgave at tale med feriegæster. Det har man frivillige og lokale til. VisitÅrhus udarbejder rapporter som viser hvor effektivt man arbejder, både i tekst, fine søjler og diagrammer.

Der skete også det temmelig ubehagelige i marts måned, at en turist fik kontakt til VisitÅrhus med et spørgsmål om lystfiskeri. Medarbejderen hos VisitÅrhus prøvede ihærdigt at sige til forespørgeren, at man bør kontakte de lokale eller hvis man er heldig kan man prøve at finde en ReThinker, såfremt man har turist-spørgsmål.

Turisten, som var fra Skjern, vidste ikke, hvad en ReThinker var for en størrelse, og det lykkedes da heller ikke at forklare det gennem samtalen.

Turistforeningen har derfor lavet en planche, som kan hænges op rundt omkring for på den måde at vejlede turisterne, hvad en ReThinker er.